faq - veelgestelde vragen
Mijn kind kan niet rijmen in groep 2, is dat normaal?
Het belang van rijmen in groep 2
In groep 2 is rijmen een belangrijke vaardigheid binnen de taalontwikkeling. Het helpt kinderen om een beter bewustzijn van klanken in woorden te ontwikkelen, ook wel fonologisch bewustzijn genoemd. Dit is een essentiële vaardigheid voor het leren lezen en schrijven, omdat kinderen door rijmen leren hoe woorden opgebouwd zijn en hoe klanken in taal werken.
Wat als uw kind moeite heeft met rijmen?
Als uw kind moeite heeft met rijmen, kan dat betekenen dat het fonologisch bewustzijn nog niet volledig ontwikkeld is. Dit is niet direct iets om u zorgen over te maken, maar het kan nuttig zijn om hier aandacht aan te besteden. Rijmen en andere fonologische vaardigheden vormen de basis voor later lezen en schrijven, en het is dus belangrijk dat deze vaardigheid zich verder ontwikkelt.
Rijmen thuis op een speelse manier stimuleren
U kunt de rijmvaardigheid van uw kind op een leuke manier oefenen door samen rijmspelletjes te spelen, rijmende versjes te maken of boeken met rijm voor te lezen. Dit maakt het leren van klanken en het herkennen van rijmwoorden een leuke, speelse activiteit.
Wanneer is logopedie verstandig?
Blijft uw kind ondanks oefening moeite houden met rijmen, dan kan het raadzaam zijn om een logopedist te raadplegen. Een logopedist kan de taalontwikkeling van uw kind beoordelen en gericht ondersteunen bij het ontwikkelen van fonologische vaardigheden.
Ondersteuning bij Silderhuis Logopedie
Bij Silderhuis Logopedie bieden wij professionele begeleiding voor kinderen met taalontwikkelingsvragen. Heeft u vragen over de taalontwikkeling van uw kind? Neem gerust contact met ons op voor advies of om een afspraak te maken.